منظور از طرح آماری آزمایشها، طرحریزی فرآیندی است که دادههایی مناسب را که بتوان با روشهای آماری تحلیل کرد، جمع آوری و استنتاجهای معتبر و عینی بدست آورد. اگر بخواهیم نتایجی با معنا از دادهها استخراج کنیم، روشهای آماری در طرح آزمایش ضروری است. وقتی مساله متضمن دادههایی است که شامل خطاهای آزمایشی هستند در این صورت روششناسی آماری تنها رهیافت عینی تحلیل است. پس هر مساله آزمایشی دارای دو وجه است. یکی طرح آزمایش و دیگری تحلیل آماری دادهها. این دو موضوع در ارتباط نزدیک با یکدیگرند، زیرا روش تحلیل مستقیماً به طرح مورد استفاده بستگی دارد. در این مجموعه هر دو موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
به عنوان مثال یک مهندس مواد به مطالعه اثر دو فرایند مختلف سختسازی یک آلیاز آلومینیوم علاقه مند است: فرونشانی با روغن و فرونشانی با آب نمک. در اینجا هدف آزمایشگر تعیین محلول فرونشانی است که برای این آلیاژ خاص، ماکسیمم سختی را ایجاد کند. مهندس تصمیم می گیرد که تعدادی از نمونه های این آلیاژ را با هر محلول فرونشانی کرده و میزان سختی آنها را اندازه گیری کند. وقتی این آزمایش ساده را در نظر میگیریم، سوالهای مهمی به ذهن خطور میکنند:
-آیا این دو محلول تنها محلولهای فرونشانی هستند که بالقوه مورد نظرند؟
-آیا عوامل دیگری وجود دارند که ممکن است در میزان سختی موثر بوده و لازم باشد که در این آزمایش بررسی و کنترل شوند؟
-برای هر محلول فرونشانی امتحان چند نمونه از این آلیاژ لازم است؟
-چگونه باید نمونه ها را به محلولهای فرونشانی تخصیص داد و به چه ترتیب باید دادهها را جمع آوری کرد؟
-از چه روش تحلیل دادهها باید استفاده کرد؟
-چه اختلافی در متوسط مشاهده شده حاصل از دو محلول فرونشانی را می توان مهم در نظر گرفت؟
قبل از انجام آزمایش، باید جواب رضایتبخش به تمامی این پرسشها و احتمالاً بسیاری از پرسشهای دیگر داد.
در هر آزمایش، نتایجی که میتوان استخراج کرد در سطح وسیع وابسته به روشی است که داده ها جمعآوری شدهاند. برای روشنشدن موضوع گیریم که مهندس مواد در آزمایش بالا از نمونههایی با یک حرارت در فرونشانی با روغن و از نمونه هایی با حرارت دیگر در فرونشانی با آب نمک استفاده کند. حال وقتی میانگین سختی اینها مقایسه می شود، مهندس مزبور قادر به بیان این نیست که چقدر از اختلاف مشاهده شده، معلول محلول فرونشانی و چقدر معلول اختلاف ذاتی میان حرارتهاست.
شمایی از شیوه ای که در اجرای طرح آزمایش توصیه شده است به شرح زیر است:
شناسایی و بیان مسأله
مفهوم
این موضوع ممکن است نسبتاً بدیهی به نظر رسد، اما در عمل غالباً پی بردن به وجود مسألهای که نیاز به آزمایش دارد ساده نیست، بیان عموماً قابل قبول و روشن مسأله نیز آسان نیست. لازم است کلیه مفاهیم راجع به اهداف آزمایش را معرفی کنیم. اغلب بیان روشن مسأله در فهم بهتر پدیدهها و حل نهایی آنها کمک میکند. برای این منظور میتوان اطلاعاتی در مورد مسائل زیر را بررسی نمود:
زمینه های علمی مرتبط
آزمایشهای انجام شده مرتبط
مقالات علمی مرتبط
عناوین کتب علمی مرتبط
مثال
در فرآیند تولید صفحات مدارهای چاپی از یک ماشین لحیمکاری استفاده میشود. ماشین به دفعات صفحات را با گدازهای تمیز کرده، حرارت اولیهای به صفحات داده، و سپس آنها را به وسیله نقالهای از میان جریان قلع مذاب عبور میدهد. این فرآیند، لحیمکاری اتصالات مکانیکی و الکتریکی را درباره قطعات روی صفحه کامل میکند.
فرآیند در وضع حاضر حدوداً در سطح یک درصد، ناقص عمل میکند. یعنی، نزدیک به یک درصد نقاط لحیمکاری روی مدار، معیوب بوده و احتیاج به اصلاح دستی دارند. اما، چون به طور متوسط هر صفحه مدار، متجاوز از 2000 اتصال لحیمکاری دارد، لذا حتی سطح یک درصد نقص موجب میشود که اتصالات زیادی نیاز به کار مجدد داشته باشند. مهندس مسئول این فرآیند، علاقهمند به استفاده از آزمایش طرح شدهای است که مشخص کند کدام پارامترهای ماشین بر وقوع معایب لحیمکاری موثرند و چه تنظیمهایی را باید در مورد آن متغیرها برای تقلیل معایب لحیم کاری اعمال کرد.
انتخاب متغیر پاسخ
مفهوم
در انتخاب متغیر پاسخ، باید آزمایشگر مطمئن باشد که این متغیر واقعاً درباره فرایند تحت مطالعه، اطلاعاتی مفید بدست میدهد. بیشتر مواقع، میانگین یا انحراف معیار (یا هر دو) مشخصه اندازه گیری شده، متغیر پاسخ اند. پاسخهای چند گانه، غیر معمول نیستند. خطای اندازهگیری نیز عامل مهمی است. در برخی موقعیتها که خطای اندازهگیری کم است، آزمایشگر ممکن است تصمیم بگیرد که اندازهگیری از واحد آزمایشی را چندین بار تکرار کند و میانگین اندازههای تکراری را به عنوان متغیر پاسخ مشاهده شده، انتخاب کند. قبل از انجام آزمایش آزمایشگر میبایست مقادیر اسمی و دامنه تغییرات متغیر پاسخ را در آزمایش مشخص کند. همچنین نحوه اندازهگیری متغیر پاسخ را معلوم کند.
مثال
در آزمایش مربوط به لحیمکاری ماشین، مهندس مسئول، علاقهمند به اطلاع از مشخصههای ماشین لحیمکاری است، یعنی میخواهد تعیین کند که کدام عاملها (اعم از کنترلپذبر یا کنترلناپذیر) در به وجود آمدن معایب صفحات مدار چاپی موثرند. برای این منظور میتواند آزمایشی را طرحریزی کند که او را به برآورد بزرگی و جهت اثرهای عوامل قادر سازد، یعنی بفهمد که با تغییر هر عامل، چقدر متغیر پاسخ (معایب حاصل در یک واحد) تغییر میکند، و بفهمد که آیا تغییر عوامل با هم موجب حصول نتایج متفاوتی نسبت به تنظیمهای تک تک آنها میشود یا خیر.
در مثالهای دیگر ممکن است میانگین یا انحراف معیار طول عمر دستگاه مورد مطالعه در اثر استفاده از چند ماده مختلف، میزان غلظت یک ماده در اثر استفاده از چند نوع کاتالیزور، دمای جسم آزمایشی با توجه به اثر جنس جسم آزمایشی یا مدت زمان مونتاژ در اثر استفاده از چند روش مونتاژ به عنوان متغیر پاسخ انتخاب گردند.
بررسی شرایط آزمایشگاهی به منظور شناخت عوامل(متغیرهای) کنترل پذیر و کنترل ناپذیر در آزمایش
مفهوم
در مطالعه عوامل تأثیرگذار بر فرآیند یا سیستم، آزمایشگر معمولاً پی میبرد که این عوامل میتوانند به عوامل بالقوه طرح، عوامل ثابت نگه داشته شده و یا عوامل مجاز به تغییر، دستهبندی شوند یا خیر. عوامل بالقوه طرح، عواملی هستند که برای مطالعه اثر آنها بر روی متغیر پاسخ در آزمایش انتخاب میشوند. عوامل ثابت نگه داشته شده، متغیرهایی هستند که ممکن است اثری را بر روی متغیر پاسخ نشان دهند اما برای هدف آزمایش مفید نیستند یا تغییر آنها در آزمایش بسیار مشکل باشد، بنابراین این متغیرها در یک سطح خاص ثابت نگه داشته میشوند. در مورد عوامل مجاز به تغییر به عنوان مثال واحدهای آزمایشی یا موادی که فاکتورهای طرح بر روی آنها بکار برده میشوند معمولاً غیرهمگن هستند لذا این تغییرات از یک واحد به واحد دیگر اغلب نادیده گرفته میشود که با تصادفی کردن سعی میگردد اثر مواد یا واحدهای آزمایشی متعادل گردد.
عوامل بالقوه طرح به دو دسته عوامل کنترلپذیر و عوامل کنترل ناپذیر یا عوامل نوفهای تقسیم میگردند. یک عامل بالقوه کنترلپذیر، عاملی است که آزمایشگر با تعریف سطوح مختلف برای این عامل، تأثیر این عامل را بر روی متغیر پاسخ بررسی میکند. در انجام این موضوع شناخت فرایند لازم است. معمولاً شناخت فرایند شامل تجربه عملی و درک مفاهیم نظری است. آزمایشگر باید درباره چگونگی کنترل این عوامل با ارزشهای مطلوب و چگونگی اندازه گیری آنها بیندیشد.
در یک آزمایش ممکن است عوامل کنترل ناپذیر یا عوامل نوفهای وجود داشته باشند. این عوامل در شرایط طبیعی فرآیند، در حال تغییر میباشند و کنترل تغییرات آنها در شرایط طبیعی فرآیند برای آزمایشگر ممکن نیست، اما آزمایشگر در آزمایش میتواند آنها را اندازهگیری نماید، مانند: دما، رطوبت. در چنین موقعیتی، معمولاً هدفمان این است که سطوحی از عوامل کنترلپذیر را پیدا کنیم که تغییرات ناشی از عوامل نوفهای به حداقل برسد. این عمل اغلب مطالعه نیرومند فرآیند یا طرح تنومند مسأله نامیده میشود.
زمانی که هدف از آزمایش شناخت فرآیند میباشد، معمولاً بهتر است که تعداد سطوح کم باشد، به عنوان مثال دو سطح برای عامل در شناخت فرآیند خیلی خوب است. بعد از انتخاب عوامل میبایست مقادیر اسمی و دامنه تغییرات مقادیر هر یک از عوامل نیز ثبت گردد.
مثال
در آزمایش مربوط به لحیمکاری ماشین، متغیرهای مختلفی وجود دارد که میتوان آنها را کنترل کرد. این متغیرها عبارتند از:
– دمای لحیمکاری
– دمای قبل از لحیمکاری
– سرعت نقاله
– نوع گدازه
– وزن مخصوص گدازه
– عمق لحیمکاری
– زاویه نقاله
علاوه بر عوامل کنترلپذیر، عوامل مختلف دیگری نیز وجود دارند که به سادگی در جریان عادی تولید کنترلپذیر نیستند، اما، به منظور آزمون میتوان آنها را کنترل کرد. آنها عبارتند از:
– ضخامت صفحه مدار چاپی
– انواع قطعات مورد استفاده در روی صفحه
– طرح قطعات روی صفحه
– عملگر
– نرخ تولید
به عنوان مثالی دیگر، در آزمایش سختی آلیاژ، 3 متغیر محلول فرونشانی، دما و ضخامت که می توانند در سختی آلیاژ مؤثر باشند تعریف گردیده است. در اینجا مهندس مربوط باید درباره حدود مورد نظر هر متغیر (یعنی دامنه تغییرات هر عامل) و اینکه برای هر متغیر از چند سطح باید استفاده شود تصمیم گیری کند.
ابزارهای اندازه گیری
مفهوم
در این بخش میبایست نام و مشخصات کلیه ابزاری که در اندازه گیری و کنترل عوامل در آزمایش بکار برده میشوند درج گردد. هر یک از این ابزارها دارای مشخصات فنی خاصی میباشند که دانستن این مشخصات میتواند آزمایشگر را در کنترل آزمایش کمک نماید. آزمایشگر میبایست از نحوه درست بکارگیری دستگاههای اندازهگیری ،تلورانس دستگاههای اندازهگیری، کالیبراسیون و همچنین کارایی این دستگاهها نسبت به دستگاههای اندازهگیری مشابه اطلاعات کافی داشته باشد. با ثبت این اطلاعات شرایط اجرای آزمایش و میزان دقت آزمایش برای آزمایشگر و افرادی که میخواهند از نتایج این آزمایش استفاده کنند، کاملاً مشخص میباشد.
مثال
پل ویت استون، وسیلهایست برای اندازهگیری مقاومت نامعلوم. در این وسیله 5 مقاومت و یک منبع تغذیه، تعبیه شده است، که آزمایشگر میخواهد مقاومت نامعلوم ششم را اندازهگیری نماید.
مهندس میخواهد مدار را بگونهای طرحریزی نماید که انحراف معیار خطای اندازهگیری کوچک باشد. با استفاده از مقادیر مشخصی برای هر یک از مقاومتها و ولتاژ معینی برای منبع تغذیه، مقدار خطای اندازهگیری بالاست. این احتمالاً مربوط به حدود تغییراتی است که برای هر یک از اجزاء مدار مشخص شدهاند. این حدود برای هر یک از مقاومتها درصد و درصد برای منبع تغذیه میباشد. از این کرانها میتوان برای تعریف سطوح بالا و پایین عوامل، استفاده نمود، و میتوان آزمایشی را برای تعیین این اهداف انجام داد که کدامیک از مؤلفههای مدار، بحرانیترین تغییرات را دارند و چقدر از این تغییرات بحرانی باید به منظور داشتن انحراف معیار کم در مقدار مقاومت اندازهگیری شده، محدود شوند.
انتخاب طرح مناسب DOE برای آزمایش
مفهوم
همانطور که بیان شد، طرح آماری آزمایش دارای دو وجه است. یکی طرح آزمایش و دیگری تحلیل آماری دادهها. بر همین اساس مدلهای متنوعی مطرح شدهاند. این مدلها در هر دو وجه طرح اجرایی آزمایش و تحلیل آماری دادههای بدست آمده از اجرای آزمایش بکار میروند.
طرح اجرایی آزمایش در مدلهای DOE
هر یک از مدلهای DOE با توجه به هدف آزمایش و شرایط حاکم بر آزمایش شیوه اجرای منحصربفردی دارند. وجه تمایز مدلها در شیوه اجرایی را میتوان ناشی از موارد ذیل دانست:
– تعداد فاکتورهای کنترلپذیر در آزمایش
– تعداد سطوح فاکتورهای کنترل پذیر در آزمایش
– نحوه برخورد با فاکتورهای کنترلناپذیر در آزمایش
– حجم نمونه در آزمایش
– تعداد بلوکها در آزمایش
– میزان تکرار هر آزمایش
– انتخاب ترتیب مناسب اجرا برای امتحانهای آزمایش
تحلیل آماری در مدلهای DOE
وجه مشترک تمام مدلهای DOE، وجود جدول آنالیز واریانس میباشد. اطلاعات ارائه شده در این جدول آزمایشگر را در انجام یک آزمون آماری با اطمینان مشخص کمک میکند. هدف از این آزمون را بهطور مختصر در مثالها توضیح داده میشود.
بنابراین با توجه به هدف و شرایط حاکم بر آزمایش، میبایست یکی از این مدلها برای اجرای آزمایش و تحلیل آماری دادهها استفاده نمود.
در این قسمت ممکن است بخواهیم از طرح کاملاً تصادفی، طرح بلوکهای کاملاً تصادفی، طرح مربع لاتین، طرح مربع یونانی-لاتین، طرحهای عاملی، طرحهای و ، طرحهای عاملی کسری، طرح تاگوچی و یا طرحهای رویه پاسخ استفاده کنیم.
نحوه انجام آزمایش و نمونه گیری
مفهوم
آزمایشگر قبل از اجرای آزمایش میبایست فرآیند اجرای آزمایش را مشخص نماید. این فرآیند شامل نحوه کار اپراتورها و ابزار در حین اجرای آزمایش میباشد. در این بخش میبایست راهکارهای علمی و عملی در زمان بروز مشکلات برای اپراتورها مشخص گردد. در ثبت مراحل اجرای فرآیند میبایست کلیه ابزار مورد نیاز برای اجرای آزمایش یادآوری گردیده و برای اجرای آزمایش فراهم گردد. آزمایشگر میبایست استاندارد ثبت اطلاعات آزمایش را در غالب جداول مشخص نماید و در اختیار اپراتور قرار دهد. این اطلاعات آزمایشگر را در رجوع دوباره به دادهها دادههای آزمایش میتواند یاری نماید.
مثال
مهندس تولید فرآورده علاقهمند به ماکسیممسازی مقاومت کششی الیاف مصنوعی جدیدی است که در بافت پارچه پیراهنهای مردانه بکار میرود. این مهندس بنابر تجربه قبلی خود میداند که مقاومت تحت تأثیر درصد پنبه موجود در الیاف است. بهعلاوه حداقل در شروع آزمایش وی گمان میکند که افزایش میزان پنبه موجب افزایش مقاومت خواهد شد. او نیز میداند که اگر پیراهنهای دوخته شده بخواهند مشخصههای کیفی مطلوب دیگری دارا باشند (مثلاً قابلیت حفظ همیشگی اطو) آنگاه باید میزان پنبه حدوداً بین 10 درصد تا 40 درصد تغییر کند. مهندس تصمیم میگیرد که نمونهها را در پنج سطح 15، 20، 25، 30 و 35 درصد آزمون کند. او تصمیم میگیرد که در هر سطح نیز میزان پنبه، 5 نمونه را آزمون نماید. این مثالی از یک آزمایش تک عاملی با 5 سطح برای عامل و 5 تکرار است. لازم است 25 اجرا به ترتیب تصادفی انجام شوند. برای نشان دادن این که ترتیب اجرا را چگونه میتوان تصادفی کرد، فرض کنید اجراها را بصورت زیر شمارهگذاری کنیم.
شماره اجرا | درصد پنبه | ||||
5 | 4 | 3 | 2 | 1 | 15 |
10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 20 |
15 | 14 | 13 | 12 | 11 | 25 |
20 | 19 | 18 | 17 | 16 | 30 |
25 | 24 | 23 | 22 | 21 | 35 |
حال عددی تصادفی بین 1 تا 25 را انتخاب میکنیم. گیریم این عدد 8 باشد. پس مشاهده شماره 8 (20 درصد پنبه) را اول اجرا میکنیم. به همین منوال این فرآیند را تا مشخص شدن وضع تمامی 25 مشاهده در دنباله آزمونها تکرار میکنیم. فرض کنید که دنباله آزمون بدست آمده بصورت زیر باشد:
درصد پنبه | شماره اجرا | دنباله آزمون |
20 | 8 | 1 |
30 | 18 | 2 |
20 | 10 | 3 |
35 | 23 | 4 |
30 | 17 | 5 |
15 | 5 | 6 |
25 | 14 | 7 |
20 | 6 | 8 |
25 | 15 | 9 |
30 | 20 | 10 |
20 | 9 | 11 |
15 | 4 | 12 |
25 | 12 | 13 |
20 | 7 | 14 |
15 | 1 | 15 |
35 | 24 | 16 |
35 | 21 | 17 |
25 | 11 | 18 |
15 | 2 | 19 |
25 | 13 | 20 |
35 | 22 | 21 |
30 | 16 | 22 |
35 | 25 | 23 |
30 | 19 | 24 |
15 | 3 | 25 |
در نظر گرفتن چنین دنباله آزمون تصادفی شده برای جلوگیری از اثرهای متغیرهای اغتشاش نامعلوم که شاید در طی آزمایش، تغییر آنها خارج از کنترل بوده و میتوانند نتایج را مخدوش کنند لازم است. برای توضیح، فرض کنید که آزمایش مشاهده 25 نمونه را به ترتیب تصادفی نشده اصلی اجرا کرده باشیم (یعنی، ابتدا تمامی 5 نمونه 15 درصدی، بعد تمامی 5 نمونه 20 درصدی و …). اگر دستگاه آزمون مقاومت کششی به دلیل روشن بودن طولانی و گرم شدن آن در مقدار اندازه مقاومت کششی اثر کند، آنگاه اثر بالقوه گرمشدن دستگاه، دادههای مقاومت کششی را مخدوش کرده و آزمایش را بیاعتبار میکند.
انجام آزمایش، جمع آوری دادهها و بررسی دادهها
مفهوم
وقتی آزمایش اجرا می شود، نظارت دقیق آزمایش برای اطمینان از انجام همه چیز طبق فرآیند اجرایی، حیاتی است. نظارت درست، زمانی فراهم میگردد که اپراتور در مورد شیوه اجرای آزمایش، اطلاعات کافی داشته باشد، در این مرحله، خطا در شیوه اجرای آزمایش، معمولاً اعتبار آن را از بین می برد. پیش برد آزمایش در موفقیت آن، امری قطعی است.
مثال
در آزمایش مقاومت کششی الیاف، فرض کنید که مهندس آزمون را بترتیب تصادفی که معین شده اجرا کرده باشد. مشاهدات وی از مقاومت کششی در جدول زیر آمده است:
جدول (2‑1) دادههای آزمایش مقاومت کششی | |||||
مشاهدات | درصد پنبه | ||||
5 | 4 | 3 | 2 | 1 | |
9 | 11 | 15 | 7 | 7 | 15 |
18 | 18 | 12 | 17 | 12 | 20 |
19 | 19 | 18 | 18 | 14 | 25 |
23 | 19 | 22 | 25 | 19 | 30 |
11 | 15 | 11 | 10 | 7 | 35 |
تحلیل آماری دادهها
مفهوم
در تحلیل دادهها باید از روشهای آماری استفاده کرد تا نتایج و استنباطها معتبر و عاری از قضاوتهای شخصی باشند. روشهای آماری خط مشی اعتمادپذیری و معتبر بودن نتایج را ارائه می کنند. عملاً، روشهای آماری اجازه می دهند که خطای متحمل در نتایج را اندازه گیری یا اطمینانی را با حکمی همراه کنیم. مزیت عمده روشهای آماری آن است که آنها به فرآیند تصمیمگیری عینیت را اضافه می کنند. یکی از پرکاربردترین روشهای آماری استفاده از جداول آنالیز واریانس برای تحلیل دادهها میباشد.
در این جدول، تغییرات در متغیر پاسخ را ناشی از دو منبع نشان میدهد. منبع اول مربوط به تغییرات بین تیمارها (عوامل کنترل شده) و منبع دوم مربوط به عوامل غیر قابل کنترل می باشد. در این جدول علاقه مند هستیم که بدانیم تغییرات بین تیمارها از لحاظ احتمالی، معنی دار هست یا خیر؟
نتیجه گیریها و توصیه ها
مفهوم
به محض انجام تحلیل دادهها، آزمایشگر باید نتیجه گیریهای عملی درباره پیامدها را ارائه داده و نحوه عمل را توصیه کند. در این مرحله غالباً روشهای نموداری به خصوص در ارائه نتایج به دیگران مفید است.
دیدگاه شما